Stichting Mesdag-Zuivelfonds NLTO
p/a Sixmastraat 4
Postbus 2330
8901 JH Leeuwarden
tel: 058 - 288 78 87
mesdagfonds@gmail.com

Bestuur

Het huidige bestuur bestaat uit:
 
Voorzitter:  Jan Cees Vogelaar
Secretaris:  Lubbert van Dellen
Penningmeester: Jan Eggenkamp

Jan Cees Vogelaar is ex- melkveehouder, ondernemer in  energie en biofuels middels HarvestaGG en
heeft ervaring in besturen bij  diverse grote coöperaties en als lid van onderzoekscommissies.

Lubbert van Dellen is verbonden aan een melkveebedrijf, is bedrijfs- en belastingadviseur en tevens lid van de directie bij accon avm, bovendien heeft hij ervaring in het uitvoeren van diverse onderzoeken.
 
Jan Eggenkamp is melkveehouder en is onder andere ook bestuurder bij LTO en Agrarische Natuurvereniging Gagelvenne, tevens is hij lid van de ledenraad van AB Vakwerk.
 
Het bestuur is te bereiken via mesdagfonds@gmail.com , maar u kunt ook telefonisch contact met de secretaris opnemen via 058-2887887.

Nieuws

Krappe melkaanvoer drijft spotprijs omhoog De zuivelmarkt wordt deze week gekenmerkt door een vaste roomprijs, terwijl de Nederlandse spotmelkprijs wat hoger noteert. De vooruitzichten voor het eerste kwartaal van 2019 worden ondertussen steeds duidelijker. Hoe zijn die?
Trekkerkenteken vanaf 2025 verplicht Landbouwvoertuigen moeten per 2025 een kenteken voeren. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer.
Grondstofwaarde melk levert fors in De melkprijzen van Milcobel en Vreugdenhil blijven over de maand oktober onveranderd, wat al verwacht werd. Wat wel opvalt, is dat de uitbetalingsprijzen van de diverse zuivelaars ruim boven de grondstofwaarde van rauwe melk uitkomen.
Dit was de gemiddelde prijs voor krachtvoer in 2017 Melkveehouders in Nederland betaalden over 2017 gemiddeld €250 per ton krachtvoer. Met deze prijs bevindt Nederland zich in de middenmoot, vergeleken met andere belangrijke zuivellanden.
Is strategie RFC wel of niet vernieuwend? Het containerbegrip 'duurzaamheid' is het woord dat centraal staat in de nieuwe strategie van FrieslandCampina. De coöperatie zet in de komende jaren in op sterke zuivelmerken, maar met name de afzet van (merkloze) basiszuivelproducten moet beter renderen.